Børn med autisme tabes i skolesystemet

LOS og autismeforening: Skolesystemet skal blive langt bedre til at tilbyde den nødvendige specialiserede indsats for børn med autisme i tide. Ellers vil mange børn med autisme fortsat miste flere år af deres skolegang.

Børn og unge

12. april 2021

Af Laust Westtoft
Politisk- og strategisk chef

Hurtig indgriben og de rigtige skolerammer er vejen frem

LOS har sammen med Landsforeningen Autisme skrevet et debatindlæg i Altinget

En tredjedel af børn med autisme har længere perioder uden skolegang, viser undersøgelse fra Landsforeningen Autisme. Ufrivilligt skolefravær hos børn med autisme skal gribes tidligt, stoppes og der skal hurtigt skabes skolerammer, som barnet faktisk kan være i.

Det sker desværre sjældent og i stedet starter en negativ spiral, hvor vi taber børn med autisme på gulvet, og de kastes ud i mange år uden skolegang.

De mange år uden skolegang skyldes blandt andet en urimelig lang og uhensigtsmæssig sagsbehandling hos kommunerne.

Hurtigere visitering og tidligere screening er vejen til bedre skolegang for børn med særlige behov.

 

(Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix)