LOS’ bestyrelsesuddannelse
LOS har, sammen med Københavns Professionshøjskole, etableret en bestyrelsesuddannelse for alle bestyrelsesmedlemmer og ledere på sociale tilbud. Vi udbyder uddannelsen igen i 2025 med start i februar 2025.
Bliv klædt på til bestyrelsesarbejdet på dit sociale tilbud – også for ledere
Tilmeld dig her: LOS’ bestyrelsesuddannelse
Samarbejdet mellem ledere og bestyrelser på sociale tilbud er vigtigt – både på grund af lovgivningen og fordi der hviler et stort præstationspres på lederne af sociale tilbud. Derfor er der i stigende grad brug for bestyrelserne til faglig sparring, sikring af kvalitet, langsigtet strategisk tænkning og udvikling af de sociale tilbud.
Uddannelsen er relevant for dig, der ønsker at blive klædt på med ny viden og kompetencer til at træffe beslutninger og til arbejdet med systematisk kvalitetsudvikling af dit sociale tilbuds kerneopgave. På kurset vil du også blive opdateret på lovgivningen på socialområdet om bestyrelsessammensætning samt reguleringen af socialområdet.
Uddannelsen er praktisk orienteret – hvor ideen er, at du hele tiden vil kunne perspektivere og arbejde med det, du lærer, i forhold til bestyrelsesarbejdet på dit sociale tilbud.
Som en del af undervisningen vil du således kunne arbejde med det udviklingspotentiale, der er på dit sociale tilbud, så du både har mulighed for at udføre værdiskabende bestyrelsesarbejde på dit tilbud, samtidig med at du tager uddannelsen.
På uddannelsen lærer du blandt andet om:
- Sociale tilbuds rolle og betydning i velfærdssamfundet.
- Bestyrelsesansvar og ledelse af sociale virksomheder – herunder bestyrelsens rolle, hvad ligger der i ”ansvarsbegrebet” og praktisk bestyrelsesarbejde?
- Ejerformer og lovgivning på socialområdet om bestyrelsessammensætning mv. og regulering af det sociale område.
- Kvalitet i bestyrelsesarbejdet, synliggørelse af kvalitet og kvalitetsarbejde med data.
- Økonomistyring, herunder forvaltningsrevision.
- Bestyrelsens indblik i og ansvar for økonomi – tillid og kontrol.
- Etisk datasans, brug af kunstig intelligens og opbygning af prototyper i bestyrelsesarbejdet.
- Opbygning af bestyrelsens dataindsamling.
- Det kompetente bestyrelsesarbejde – samarbejde, ressource- og økonomistyring, herunder udbud og prisdannelse.
- Markedet for sociale ydelser, herunder udviklingstendenser.
- Strategiarbejde og kvalitet i beslutningstagning (beslutningsteori).
- Kommunikation og krisestyring
Hvad får du ud af bestyrelsesuddannelsen?
- Klarhed over hvilken rolle og opgaver bestyrelsesmedlemmer har indenfor private sociale tilbud.
- Kompetencer til at stille de rigtige spørgsmål til lederen/det sociale tilbud.
- Kompetencer til at analysere informationer og data, som du modtager.
- Kompetencer til at bruge data i arbejdet med kvalitet.
- Kompetencer til at stille relevante krav til de informationer og data, som du har brug for, for at kunne fungere som bestyrelsesmedlem og derved tage ansvar på dig som overordnet ledelse af et socialt tilbud.
- Viden om lovgivning på socialområdet, angående bestyrelsessammensætning mv. og reguleringen af det sociale område.
- Styrket netværk med andre bestyrelsesmedlemmer og ledere på sociale tilbud.
Hvor og hvornår?
Bestyrelsesuddannelsen udbydes igen i 2025 med uddannelsesstart i februar.
Undervisningen vil primært foregå fysisk på Professionshøjskolen, Tagensvej 18, 2200 København N, men der vil også være online undervisning to aftener i løbet af uddannelsen. I forbindelsen med onlineundervisningen vil der desuden være mulighed for at mødes fysisk og arbejde sammen med andre deltagere, der bor i geografisk nærhed af dig.
Uddannelsen afsluttes med en mundtlig, online eksamen.
Undervisere, ECTS-point og adgangskrav
Undervisningen på uddannelsen vil både varetages af undervisere fra Københavns Professionshøjskole, en række af LOS’ faglige og juridiske konsulenter, samt en ekstern revisor.
Uddannelsen er kompetencegivende med 5 ECTS-point.
Adgangskravet er en kort, videregående uddannelse og to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Det er også muligt at søge om en realkompetencevurdering og måske optages på det grundlag.
Tilmeld dig her: LOS’ bestyrelsesuddannelse