Vi har brug for en lødig debat om sociale tilbud

Debatten om kvaliteten i de sociale tilbud skal ikke være en faglig og politisk kamp. Vi skylder ansatte og beboere på botilbud at diskutere kvalitet og faglighed, skriver direktør i LOS – Landsorganisationen for sociale tilbud Michael Graatang.

Social og sundhed

1. juni 2018

Af Michael Graatang

De, der følger socialområdet tæt, har næppe kunnet undgå at bemærke, at medierne, med DR i spidsen, den seneste tid har sat fokus på sociale tilbud med en række enkeltsager. I LOS – Landsorganisationen for sociale tilbud – synes vi ikke, det hele har været lige seriøst og lødigt fra DR’s side. Men omvendt vil vi gerne understrege, at vi ikke går ind og forsvarer et enkelt tilbud. Vi forsvarer ikke. Vi dømmer ikke. Vi overlader til myndighederne at træffe beslutningerne herom, som de mener er korrekte.

Desværre ser vi lige nu en debat, der er ved at køre lidt i grøften, fordi både medier og faglige organisationer har travlt med at drage en hel branches faglighed og troværdighed i tvivl ud fra en enkelt sag, og gøre det til en faglig og politisk kamp. Det mener LOS er et svigt overfor både ansatte og beboere.

Hver dag står tusindvis af mennesker, børn som voksne, op til en hverdag med et socialt tilbud som deres hjem og centrum for tilværelsen. Selvom det er mennesker med en lang række af ressourcer, er det også nogle af de mest sårbare og udsatte i samfundet. De har krav på, at det handler om dem og ikke egne interesser, når vi diskuterer form, kvalitet og indhold på det specialiserede socialområde. Det samme har de ansatte, der hver dag går engageret på arbejde. Deres faglighed skal ikke drages i tvivl, fordi der kan rejses tvivl om fagligheden et enkelt sted.

Hvordan kan vi gøre det bedre?

I LOS vil vi gerne diskutere rammerne og kvaliteten. Vi vil gerne gå i dialog om, hvordan branchen kan gøre det endnu bedre…

Læs hele artiklen på Denoffentlige.dk