Høj kvalitet er ikke lig med færrest mulige påbud

Det er langt vigtigere at se på, hvor mange påbud der rettes op på og fjernes, end hvor mange påbud, der bliver givet. Derudover leverer ikke-offentlige tilbud højere kvalitet end offentlige tilbud, og blandt andet derfor kan der ikke drages sammenligninger mellem påbud og kvalitet.

Børn og unge

17. marts 2021

Af LOS

Radio4 har interviewet LOS’ politiske- og strategiske chef Laust Westtoft d. 16. marts 2021. Baggrunden for interviewet er, at private botilbud for udsatte borgere får flere påbud fra socialtilsynet end bosteder drevet af det offentlige. Laust fortæller i interviewet, at det vigtigste er dels at se på karakteren af de enkelte påbud, dels at at se på hvor mange påbud der rettes op på.

Det interessante for os er ikke, hvor mange påbud der gives, men mere hvor mange påbud der rettes op og fjernes. Hvis det skal give mening at være optaget af antal af påbud, bør man også afdække påbuddenes grad og henhold”, siger Laust Westtoft til Radio4 Morgen.

Kvaliteten er højere på ikke-offentlige steder

Desuden er kvaliteten på ikke-offentlige tilbud marginalt højere end offentlige tilbud. Derfor kan kvaliteten godt være høj, selvom et botilbud får et påbud.

“Vi skal helt sikkert tage det seriøst, når man får et påbud. Men høj kvalitet og faglighed er ikke ensbetydende med færrest mulige påbud. Når vi ser på sammenligningen af kvaliteten på de offentlige og de ikke offentlige tilbud, så må man bare sige, at kvaliteten er marginalt højere på de ikke offentlige tilbud. Så man kan ikke sammenholde kvaliteten med antallet af påbud”, siger Laust Westtoft.

Læs hele Radio4’s nyhedsartikel fra 16. marts 2021 her

Du kan også høre radioprogrammet her