Debatindlæg: Antallet af påbud fortæller intet om kvaliteten på sociale tilbud
Der er brug for at slå fast, at antal af påbud kan ikke bruges som en målestok til sammenligning af kvalitet og faglighed på de sociale tilbud og mellem sektorer
Laust Westtoft, politisk- og strategisk chef i LOS har skrevet et debatindlæg i Altinget 17. marts 2021.
Endnu engang er de ikke-offentlige sociale tilbud havnet i mediernes kritiske søgelys. Denne gang er det dårlig kvalitet, der er under luppen på baggrund af en undersøgelse, som Radio4’s journalister netop har udarbejdet.
LOS hilser altid mediernes dækning af området velkommen, men må desværre endnu engang konstatere, at grundlaget for dækningen i den aktuelle sag også her er unuanceret og mangler fakta og hold i virkeligheden.
Desværre må vi også konstatere, at den journalistiske vinkling bærer brænde til det bål, der handler om at udskamme de ikke-offentlige sociale tilbud og begrænse den kollektive velfærd, som skabes i et stærkt samarbejde mellem den offentlige og ikke-offentlige sektor.
Påbud ikke kan bruges som en målestok til sammenligning af kvalitet og faglighed
Lad os slå det fast en gang for alle, uanset hvordan sagen vinkles: Faktum er, at antal af påbud ikke kan bruges som en målestok til sammenligning af kvalitet og faglighed på de sociale tilbud og mellem sektorer.
Det er muligt, at de ikke-offentlige sociale tilbud modtager flere påbud, men samtidig har de marginalt højere påvist kvalitet end offentlige tilbud.