Skolealliancen: Undersøgelse viser svagheder ved ny lovgivning på specialområdet

Efter et år med den nye lovgivning på specialundervisningsområdet har der vist sig en række udfordringer. Det er tydeligt med Skolealliancens undersøgelse, der netop er offentliggjort. Der er blandt andet behov for at flytte beslutningskompetencen vedrørende eksempelvis fritagelse fra fag hen til dem, der kender det enkelte barn, lyder opfordringen.

29. januar 2025

Af LOS

Som partner i Skolealliancen sætter LOS med et debatindlæg i Skolemonitor spot på de udfordringer, der har vist sig i løbet af året, der er gået med den nye lovgivning på specialundervisningsområdet.

Debatindlægget tager afsæt i Skolealliancens nye undersøgelse, der blandt andet viser, at der er behov for at flytte beslutningskompetencen vedrørende eksempelvis fritagelse fra fag hen til dem, der kender det enkelte barn – og at man ligeledes aktivt vil inddrage eleverne selv som medskabere af en meningsfuld skolehverdag.

Undersøgelsen tydeliggør desuden, hvor vigtigt et stabilt og tæt samarbejde mellem specialundervisningstilbud, kommuner og tilsyn er afgørende for at sikre kvaliteten i både undervisningen og myndighedsarbejdet, så eleverne får det skoletilbud, de har krav på og behov for.

Læs debatindlægget her: Skolealliancen: Undersøgelse viser svagheder ved ny lovgivning på specialområdet

Læs Skolealliancens undersøgelse her: Alliancer & samarbejder – LOS

Om Skolealliancen

Skolealliancens formål er at følge og påvirke den politiske proces for at sikre, at alle børn og unge i udsatte positioner får et undervisningstilbud af høj kvalitet, der imødekommer deres behov og tager afsæt i deres styrker, samt at de får en god skolegang og et afgangsbevis.

LOS er sekretariat for alliancen, der udgøres af: Selveje Danmark, FADD, De Anbragtes Vilkår, Socialpædagogerne, LIVSVÆRK, Jysk Børneforsorg og KFUM’s Sociale Arbejde.